woensdag 9 oktober 2013

Kabouterpad

Vandaag zijn we met alle kleuterklassen van de school waar mijn dochter op zit naar het kabouterpad geweest.
Waar het precies is aan lijn 13 is me totaal ontgaan, het was ergens bij een schooltuin.
Best een groot veldje en heb ontiegelijk genoten van de geuren. Ik rook zoveel verschillende geuren van puur natuur, pompoenen, nootachtige geuren, etcetera  en dat midden in de stad.
Dan besef ik me hoe erg ik van groen hou en hoe weinig ik het zie, behalve dat rondje vondelpark dan.
Heb nog net een takje waterkers, basilicum en munt in het broodtrommeltje van Noov kunnen stoppen.

Het is een tijd geleden dat ik geblogged heb. Ik was even van het pad af. Heeft niks te maken met de kabouters. Er waren zoveel nieuwe gebeurtenissen. Nova 4 jaar geworden, basisschool. Ik ben altijd erg gevoelig voor veranderingen. En ik moest echt wel een paar weken wennen om in het half 9 haal, breng, haal, breng school systeem te komen. Noor besloot met 6 maanden te kruipen en het was snel gedaan met de rust. Het hele gezin was even uitgeput.

Nu zitten weer in het gereel en het voelt allemaal heel positief. Ik ga een heuse praktijk beginnen als orthomoleculair-therapeut en voedingsdeskundige. Nu zit ik nog in mijn 'onderzoeksfase', ondernemingsplan schrijven, praktijk ruimte zoeken, website, visite kaartjes zoveel te regelen. Dit keer ga ik het goed anpakken. Namelijk klein beginnen.  :)

De kleine bijdrage voor vandaag:

Er wordt me vaak gevraagd hoe je havermoutpap lekker kan maken. Ik krijg het idee dat de meeste mensen eigenlijk tegen het slijmerige papje zitten op te hikken. Ik kan het hele jaar door havermout eten, maar ik maak het me dan wel extra lekker. Ik blijf een stiertje die van eten houdt.
Nu het weer wat guurder wordt wil ik toch wel mijn herfst havermout papje met jullie delen.

Ik heb een verzameling van zaadje en pitjes in voorraad busjes. Het is elke keer een investering, maar ik doe er dan wel een maand tot twee mee. In de routine heb ik binnen een minuut alles in een pannetje.
Ook ik heb 'smorgens weinig tijd om eten te bereidden en de andere deur uit zijn met twee kleintjes klussen, dus geen smoesjes meer. Met een havermout ontbijtje heb je een volwaardige maaltijd waar je zeker 3 uur op kunt teren.

-Havermout (relatief veel eiwitten en weinig koolhydraten,vezels, mineralen en B-vitamines)
-Sesam zaad (veel magnesium en calcium)
-Zonnebloempitten (magnesium)
-Graspte kokos (vooral gewoon erg lekker en vezels)
-Pompoenpitten (kalium, ijzer, zink)
-Hennepzaad (Omega 3-6-9 in de juiste verhouding, lichaamseigen eiwitten en heel veel mineralen)
-Chiazaad (Omega 3, magnesium, selenium!) (pas op bij lage bloeddruk of bloedverdunners)
-Lijnzaadjes (vezels)
-Kaneel (regulatie suikerspiegel)
-Peer en/of banaan in stukjes (om het zoet te maken en voor de vitamientjes)
-Water (gekookt, uit de kraan, bron, gezuiverd)

-Steelpannetje (altijd handig)

Alles bij elkaar in steelpannetje. Havermout  ±4 eetlepels,  de rest ongeveer een theelepeltje, chia en hennep wissel ik vaak wel af. Laagje water erbij zodat alles net onder water staat. Liefst nachtje in de koelkast bewaren voor volgende ochtend voor de fytaatjes (hey idee next blog) en dan op een laag vuurtje laten koken. Voor de zoetekauwen onder ons (me), kleinschepje bio honing erbij en smullen maar......

Mn Manlief vindt het ook lekker en  die is wel een graatmeter.






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen