dinsdag 12 november 2013

fytaten


Eerst was het vlees, worst, plofkip, toen dioxine visjes, toen brood en andere tarweshit, toen alles waar gluten inzitten, zuivel de hell, suiker is een gifbom, vorige week waren de nachtschades de duivel, E-621 en niet te vergeten die blauwe van t smurfen ijs......
En vandaag zijn het de fytaten. Jawel de fytaten in rijstwafels die er voor zorgen dat mijn baby van 10 maanden straks een hele slechte darm functie krijgt. Het is een wonder dat ze uberhaupt nog groeit :)

Ik volg op mijn facebook pagina zeker wel dertig pagina's die met gezond eten te maken hebben. En heel soms trap ik er in. Dan reageer ik iets te entousiast en onbedacht. En dan krijg ik het terug, voor mijn kiezen, want hoe kan ik zo stom zijn om mijn baby een rijstewafel te geven, of havermout of quinoa of brood. Want ik moet toch ook wel weten dat daar fytaten in zitten. En die zijn heeeeeeeeel slecht voor je. Daar schrik ik dan altijd even van. En dan word ik een soort van koppig. Het valt allemaal wel mee en je kan inderdaad overdrijven.... Toch?


Hoe zit het nou eigenlijk met die fytaten/fytinezuur?

Fytaten ofwel fytinezuur zit in volle granen, peulvruchten, zaden en noten. Fytinezuur bindt mineralen waardoor je ze niet meer goed opneemt. Om de fytaten kapot te maken moet je de produkten een flink paar uren weken of koken. Op het interweb kan je heel veel informatie over vinden. 
Ik werd er wel dus weer een beetje bang van. Ik wist het wel van mijn opleiding, maar eet al jaren ongeweekte havermout, rijst, quinoa, boekweit, spelt-alles en muesli met zaden en noten zonder het te weken. En voel me over het algemeen eigenlijk wel fit. 
Als je zorgt dat je genoeg mineralen en vitamines binnen krijgt (lees: vooral groente en beetje fruit en een eitje hier en daar) dan komt het heus wel goed. 
Voor de zekerheid zet ik nu toch mijn havermout zonnebloemzaadjes, pompoenpitjes ontbijtje de avond ervoor alvast in een laagje gekookt water. Kleine moeite, al vergeet ik het ook nog wel eens. Of ik vergeet dat ik het in de koelkast heb gezet en maak 's ochtends gewoon een nieuwe batch. En de muesli laat ik ook een nachtje weken in de yoghurt. Als ik het niet vergeet.

Mijn gezin eet echt goed genoeg gezond. Het kan altijd nog extremer, maar goed is goed genoeg.
Perfect bestaat niet, er zijn zoveel meningen en inzichten. Het is niet haalbaar, en zeker niet in een gezin met twee kinderen. Ik heb namelijk alle kennis in huis, en ik vind zelf dat ik van pure producten de meest lekkere maaltijden op tafel zet, en gelukkig vind manlief dat ook. Maar die superlekkere groene smoothie krijg ik er bij de oudste spruit echt niet in. Ja en dan? Baby houdt gelukkig wel van spinazie papjes.

 Mopje van 4 varieert met broccoli, spruiten (jeeh ze zijn er weer), sperzieboontjes, paprika, wortel, champignons, komkommer en tomaat. That's it. Maar hey, ze eet in ieder geval.
 Laatst had ik volkorenrijst met linzen, beetje geruld bio runder gehakt en sperziebonen afgeblust met beetje soyasaus en toen kreeg ik dus een dikke vette 'lekker gekookt mam'. Zo simpel kan het zijn. (voor mijzelf en manlief de deluxe versie met meer groente zoals pompoen en venkel)

Nova zit dus al een paar weken op school. En ze speelt bij vriendinnetjes. En als ik zeg dat ik erg makkelijk ben en dat ze eigenlijk alles wel mag behalve suikertroep, dan reageren de mama's of pappa's steevast met: 'ooooh maar dat hebben wij toch niet in huis.'  En dan hoor ik Nova later: "Mam wil jij ook Wickeys halen? Dat vind ik wel een lekker drankje." En dan zeg ik: 'nee liefje, wij hebben water, thee, tomatensap of biologische diksap'. En die ene Wickey in de week zie ik krampachtig door de vingers.

Binnenkort ga ik voor het echie beginnen, kvk- nummertje, website, visitekaartjes. Wil je een op een advies, een lezing bij jou op school, werk of thuis praktische begeleiding in de keuken. En nog veel meer. Dan kan dat. Nog heeeeel even wachten :)


Deze week een recept in de herhaling. Het havermout ontbijtje, geweekt en wel....




-Havermout (relatief veel eiwitten en weinig koolhydraten,vezels, mineralen en B-vitamines, en dus wel heel veel evil fytaten)
-Sesam zaad (veel magnesium en calcium, zink)
-Zonnebloempitten (magnesium)
-Graspte kokos (vooral gewoon erg lekker en vezels)
-Pompoenpitten (kalium, ijzer, zink)
-Hennepzaad (Omega 3-6-9 in de juiste verhouding, lichaamseigen eiwitten en heel veel mineralen)
-Chiazaad (Omega 3, magnesium, selenium!) (pas op bij lage bloeddruk of bloedverdunners)
-Lijnzaadjes (vezels)
-Kaneel (regulatie suikerspiegel)
-Peer en/of banaan in stukjes (om het zoet te maken en voor de vitamientjes)
-Water (gekookt, uit de kraan, bron, gezuiverd)

-Steelpannetje (altijd handig)

De havermout, zonnebloempitjes, pompoenpitten, sesamzaad in kommetje met gekookt water. Nachtje laten weken in de koelkast.
Volgende ochtend: kommetje met geweekte havermout en de rest van ingredienten in pannetje. Beetje gekookt water erbij. Afwisselen met appeltje of bosvruchten wat je lekker vind... en smullen maar.






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen