donderdag 19 december 2013

suiker is het nieuwe vet deel 2









Nova heeft vanavond kerst diner. Ik heb geholpen met de tafel en klas versieren. Het is erg mooi geworden voor kleuterklas begrippen. Nova vindt het heeeeeel spannend. En ik ook.

Ik kan me nog zo goed herinneren hoe het als klein meisje was om in je mooiste jurk naar school te komen. Misschien dat de leukste jongen uit de klas me dan eindelijk zag staan. (Thanks boys jullie hebben me al die school jaren er door heen gesleept)
Op de basisschool in Amsterdam kregen we altijd zuurkool of boerenkool. Ik kan me een keer herinneren dat ik daardoor liever thuis bleef.

Op Nova haar school maken twee moeders soep en pasta. De toetjes worden door alle andere ouders verzorgt.
Nou, je begrijpt dat ik deze kans niet voorbij laat gaan om een heerlijke chocomousse te maken zonder suiker. Hij is door baby Noor goed gekeurd, maar zullen de andere kinderen deze gezonde toet ook waarderen?
Ik ben benieuwd.

Afijn, in mijn vorige blog vertelde ik dat je  van glucose-fructose stroop verschrikkelijk dik en vet kan worden.
Je lever geeft geen seintje aan hersenen af om ze te vertellen dat ze een hormoontje moeten maken die zegt: 'stop ik heb genoeg'. En dus is het niet vreemd dat je een heel pak chocolade koekjes naar binnen kan werken en dan eigenlijk nog wat wilt snoepen.
Ik denk dat iedereen die al een tijdje op deze planeet leeft wel weet dat je van suiker dik kan worden, het is nog niet echt tot een ieder doorgedrongen dat suiker meer dan alleen een dikmaker is. Het is puur vergif. Net zo verslavend als nicotine en net zo toxic als alcohol. En wat dacht van hogebloeddruk? Diabetes, hart en vaat ziekte, Alzheimer, slecht voor je tanden, rimpels, chagerijnig, moe en futloos. Disfunctie lever, obesitas, ondervoeding. Als ik hard nadenk kan ik er vast nog een paar opnoemen. (Ben inmiddels net terug van kerstdiner cq borrel, vandaar dat ik iets harder moet nadenken)

Het ding is dat Jan Doorsnee wel weet dat suiker zit in zoete producten zoals taart, ijs, fris, snoep, maar niet weet dat het ook in de mosterd, mayo, ketchup, ketchup, slasaus, muesli, yoghurtdrank, chips, soms brood en andere dingen waarin je geen suiker verwacht toch suiker zit. En ze hebben al helemaal geen idee hoeveel suiker ze ongewild eten.
Iemand zei laatst tegen mij: 'het valt wel mee hoor alles waar te voor staat is niet goed'
Dus stel je voor: Baby 6 maanden begint zijn leven elke dag 4 flessen Nutrilon, daar worden door de jaren heen danoontjes, liga's, ontbijtkoekjes, pakjes sap, boterhammenworstjes etc aan toegevoegd. Allemaal verstopte suiker. En dat stapelt zich op. Na een paar jaar kan je dan wel zeggen dat er al redelijk te veel suiker naar binnen is gewerkt. Het kind heeft geen referentie kader en weet dus ook niet hoe het zich zonder al die extra toegevoegde suiker zal voelen.

De beste tip die ik kan meegeven is: Altijd de ingredientenlijst lezen. Altijd. Begin vandaag nog.

*Zit er glucose-fructose stroop in. Koop het niet.
*Koop ook geen producten met glucose-stroop, dextrose, fructose, malto-dextrine.
*Rietsuiker bestaat voor de helft uit glucose en andere helft fructose. Als je het in de dagelijkse maaltijden ssuikerloos eet, dan hoef je van een keertje* een beetje rietsuiker echt niet in paniek te raken. We leven immers ook gewoon in deze suiker maatschappij. *Mijn defenitie van een keertje is in dit geval 1 a 2 keer per week. Sinds Nova naar school gaat vindt ik dat wel lastiger worden. Ik heb het niet meer onder controle. Weer een feestje of afscheid, weer een zakje snoep erbij. (yeah!)
*Honing is ok, met mate en alleen biologische honing. Het bevat enzymen die goed voor weerstand zijn.
*Agave stroop gebruik ik zelf nooit omdat ik het raar vind smaken, maar wordt in baksels wel vaak aangeraden. Is puur fructose.
*Kokosbloesemsuiker is een heel goede vervanging voor suiker in baksels want geeft geen hoge suikerpiek, en is pleuris duur. Dat dan weer wel :) idem voor palm suiker.
*Oerzoet is sap van gedroogde suikerriet. Best natuurlijk, blijft suiker maar dan met nog iets aan mineralen.
*Witte stevia. Niet kopen dat is troep. Stevia is namelijk groen.
*Groene stevia is de enige zoetstof die geen suikerpieken geeft. Bereid je voor: het smaakt naar zeepsop. Vind ik.
*Aspartaam. Niet kopen. Niet eten, niet drinken en zeker niet aan je kinderen geven. Bijna altijd is de light vorm nog erger dan het reguliere product. Weleens een light banaan gezien?

Als je de ingredientenlijst leest dan zit het eerste product er het meest in opvolgend door de anderen. Als er namen bij staan die je niet uit kan spreken of niet weet was het is, koop het niet. Vermijdt produkten waar het hoofdbestandeel suiker is (ontbijtkoek)
Er blijven in de supermarkt niet veel producten over die aan de critera voldoen. Met een beetje creativiteit kunnen je kinderen toch lekker eten en snoepen. Bijvoorbeeld ipv danoontjes yoghurt met honing of diksap. Ipv Karvan Cevitan  kies je voor pure diksap of liever water en thee. Leer kinderen nootjes en gedroogd fruit te snoepen. En ga zo maar door. Ik kan er hele lezingen over geven.


Het kerst diner was geslaagd.
De borrel was heel leuk gedaan met gluhwein en vuurkorfen en zo.

Het toetje was voor de helft op. De juf vond hem in ieder geval lekker en een meisje met 'n lactose intolerantie was er ook erg blij mee. En toen we thuis kwamen en ik er net lekker voor wilde zitten.... toen was ie op. Grrrrr

Choco Mousse, al is de structuur wel compacter.

Half pompoentje, kleiner dan voetbal, groter dan honkbal,  gestoomd en gepureerd.
Twee el  chocoladepoeder
3 el honing
beetje van vanillestokje
beetje kaneel
2 el kokosvet gesmolten
bosvruchten en kokosrasp voor decoratie

Gepureerde pompoen mixen met alle andere ingredienten en af laten koelen.

Nou ik hoop dat juliie wat hebben aan deze tips, veel succes met de feestdagen. En plezier :)










Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen