zondag 5 januari 2014

2014 yeah!

Hoi allemaal, bij deze wil ik jullie een heel gezond, energetic en happy nieuw jaar wensen.
Ikzelf ben erg blij dat het nu 2014 is en ik alweer een paar dagen helder, fris en suikervrij door het leven ga. Ik moet er wel bij zeggen dat dat niet geheel vanzelf ging. Ik denk nog steeds dat altijd alles op 1 januari ineens anders is. Om er op 2 januari achter te komen dat als je zelf er niet aan trekt, er dus ook echt niets gaat veranderen.

 In december heb ik me op alle vlakken laten gaan. Ik heb lekker mee gegeten en gesnoept, ik heb wijntjes gedronken en ja ik liep zelfs weer met een peuk tussen de vingers! Het voelde als de december blues en op korte termijn had ik het waarschijnlijk nodig en heb ik er van genoten. Op de lange termijn werkt het averechts. Eind december was ik dood moe zowel lichamelijk als geestelijk. Ik zag het helemaal niet meer zitten en zag gewoon geen mogelijkheden meer. Vreselijk dat gevoel. Ook omdat ik als healthcoach me natuurlijk vreselijk schuldig voel als ik zelf helemaal niet zo healthy gedrag vertoon.   Een healthcoach is ook maar een mens :)
Maar nu, na een paar dagen strugglen heb ik de draad weer op gepakt en zit ik alweer veel lekkerder in mijn velletje. En dat deze healthcoach zelf erg verslavings gevoelig is, is voor toekomstige klanten mooi voordeel. Ik weet waar je doorheen gaat als je stopt met oude gewoontes, en hoe leuk het kan zijn om nieuwe gezonde gewoontes aan te leren. En dat iedereen dat op zijn eigen tempo doet.

De eerste keer dat ik met 'The healthy lifestyle' in aanmerking kwam was in 2008. Toen ben ik heel wat kilo's afgevallen en daarna heb ik me ontwikkelt.  Mocht ik even van het pad af zijn, dan pak ik het ook zo weer op. En de basis, en daarmee bedoel de drie hoofdmaaltijden en de tussendoortjes zijn altijd puur en onbewerkt. Dat zit wel goed.
Nu vind ik knabbelen op een selerie stengel echt veel lekkerder dan knabbelen op Japanse mix om maar wat te noemen.

Maar vinden jullie het niet verbazing wekkend wat suiker, alcohol, nicotine en al het gif met je lichaam en geest  doet?
Ik lees verschillende blogs van verschillende voedingsstromingen, raw, vegan, vega, paleo etc. Zelf zou ik mij ortho of puur kunnen noemen. De een eet geen dier, de ander geen zuivel, die weer geen granen de ander alleen ongekookt, ikzelf laat niet echt een voedingsgroep weg, al ben ik wel zuinig met zuivel, vlees en granen. Maar de gemene deler is dat al deze bloggers zo puur en onbewerkt mogelijk eten. Daar zit dan ook de gezondheid winst.
Ik ga de komende tijd workshops geven over hoe je lekker, puur en onbewerkt kan koken in deze maatschappij waar alles snel, lang houdbaar, makkelijk en goedkoop moet zijn. Het liefst bij jou thuis. Met 5-8 vrienden of vriendinnen. Dat kunnen dus heel leuke middag/avondjes worden :)
Meer informatie volgt....

En deze week moet ik dus echt naar de kvk. Dat heb ik uitgesteld. Ik kan geen naam bedenken. Eerst was het Voedingsadvies Hopman, toen vond ik The Broccoli Rock errug leuk, of Rock Broccoli, Buro Broccoli zeer hip of Mummies tummies ook een leuke naam voor de doelgroep. Maar bij allen denk ik niet: 'Yes, dit is hem'  Ideeen zijn dus meer dan welkom. Verzin jij mijn naam, maak ik een suikervrij, tarwevrij, lactose vrij baksel voor jou. Goede deal zou ik zeggen.

Vanmorgen was mijn diepvries spinazie en boerenkool op. De smoothie die ik maakte met ingredienten die ik wel in huis had stond me aanvangelijk tegen. De kleur vooral. Smoothies moeten groen zijn vind ik. Na het eerste slokje was ik erg verrast. Errug lekker. Zoet en pittig te gelijk.



*banaan *peer *selleriestengel *stukje pompoen *wortel * 1tl kaneel *1 tl kokosvet *water

De kaneel stabiliseert de suikers van het fruit en oranje groentes. Er zit een heleboel beta-caroteen in deze smoothie. Beta-caroteen wordt omgezet in vitamine A. Vitamine A komt alleen in dierlijke producten voor. Vitamine A heb je nodig voor oa goede weerstand, goeie ogen, mooie huid en glazende haren. Vitamine A zit vooral in lever, boter en vis. Teveel vitamine A is toxisch, maar dat komt nauwlijks voor. Er zijn eerder tekorten. Tenzij je ijsbeer lever eet. Daar moet je voor oppassen :)

Oja, als over een week of 8 de rebel in mij naar boven komt die wel weer eens wat anders wilt dan alleen maar goed en healthy voelen, dan moet ik dit keer toch echt een ander thrill seeker zoeken om aan mijn dopamines te komen. Nicotine is uit den boze. Misschien ga ik wel skydiven ofzo.... Promise to myself!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten