dinsdag 17 december 2013

suiker is het nieuwe vet


Op een grijze vrijdagmiddag heb ik laatst een lezing gekeken van anderhalf uur over de gevaren van suiker:  Sugar.... the bitter truth.... Heel erg theoretish en saai vertelt. Dat ga ik dus op een veel leukere en begrijpelijkere manier doen. Dit terzijde. De inhoud was wel interessant. Niks nieuws voor mij maar wel even een refreshment.

Om de lezing even kort samen te vatten: We hebben koolhydraten nodig. De suikers die daarbij vrijkomen gebruiken de cellen voor energie of wordt opgeslagen in de lever om later als energie te gebruiken. Als je teveel (koolhydraten) eet en te weinig beweegt heb je kans op overgewicht. Nothing new...
Maar dan hebben we ook nog fructose. Dat is een echt boosdoenertje ook wel bekent onder de namen: glugose-fructose stroop, high corn fructose syrop, glucose stroop, maltodextrine..
Dit is een stofje dat ze heel goedkoop kunnen maken uit mais, aardappelen of bijv tarwe. De zoet sensatie is sterker dan bij tafelsuiker en dus goedkoop in gebruik.
Om het even heel plat uit te leggen: Fructose en al die stroopjes  kunnen alleen door de lever als energie worden gebruikt, en als de lever al genoeg energie heeft,  dan wordt het gelijk omgezet in vet en afgezet in cellen. Vooral in cellen rond de buik en rug.
Dus als je om je heen kijkt en afvraagt waarom die jonge meisjes allemaal zo een zwembandje over hun
heup broeken hebben hangen dan komt dat door de frustose. Die laatste opmerking kwam niet uit de lezing maar is mijn eigen observatie.

Goed, geen enkele ouder wil dat zijn of haar kind met 11 jaar al een zwembandje heeft. Stop dan met het geven van producten met glucose- fructose stroop.
De pest is dat het bijna overal inzit. Je kunt het vinden in soepen, sauzen, ketchup, snoep, gebak, toetjes, chips, toasjes, kazen, voorbewerkt voedsel, worsten, vlees, NUTRILON babymelk....... aaaaaaaaaaahhhhhhhhhhh
En daar kan ik me dus echt heel erg boos over maken.

Maar eigenlijk ben ik dus gewoon boos dat de hele economische en politieke wereld een heel vies spelletje met de onwetende mens speelt. Ze weten het, maar toch vindt  niemand van de wereldleiders dit probleem belangrijk genoeg om aan te pakken. Geld is nou eenmaal belangrijker dan gezondheid. Zal wel erg kort door de bocht zijn maar in feite komt het hier wel op neer.

Gelukkig zijn de lezers van mijn blog zich hier nu bewust van en kunnen proberen fructose te vermijden in hun dieet en dat van hun kinderen. Elke kleine stap in de goede richting is meegenomen!

Dan plaats ik hier nog even een kanttekening voor de slimmeriken onder ons. Ja. Fruit bevat ook een heleboel fructose. En vezels. En vitamnines. En anti-oxydanten. Het hele orkest! Zoals de natuur het heeft bedoeld. Van gewoon of zelfs iets meer dan aanbevolen fruit eten wordt je niet vet. Fruit is juist gezond voor je.




Nou had die meneer van de lezing dus nog een heleboel goede punten, ik kan er nog een blog aan wijden, of je kijkt even tussen alle kerstdrukte door de film van lezing:



En dan nu waar ik het uiteindelijk dus allemaal voor doe:

Het Recept

TADAAAAAAAAA:

Super lekker noten brood

En omdat vooralsnog iedereen die mijn blog leest mij ook kent. Denk aan mij als je dit brood maakt. Zie ik er uit als een persoon die elke keer precies in huis heeft wat nodig is, om vervolgens elk korreltje te meten en te wegen?
Nee, ik doe ook maar wat...
Het zal jou ook lukken!

Ik zal proberen om ongeveer de hoeveelheid die ik de noten brood doe in maateenheden om te zetten.

Droog:
Van onderstaande ingredienten ongeveer drie eetlepels:

Kokos rasp
Pompoenpitten
Zonnebloempitten
Walnoten/cashewnoten
Rozijnen
Sesamzaad

Ongeveer 1 eetlepel van deze producten, mocht je die toevallig in huis hebben.

lijnzaad
chiazaad
hennepzaad

1 theelepel koekkruiden is wel smaakbepalend......

Havermout. Ongeveer de helft van wat er aan droge producten in de kom zit.

Nat:
3 eieren kloppen
2 eetlepels honing
1 eetlepel gesmolten roomboter of kokosboter


Klop de eieren, doe de honing en roomboter erbij en dan nog een keer kloppen.
Doe alle droge producten in een andere kom en meng het met het ei mengsel. Giet het beslag in een cakevorm. Het mensel mag best droog zijn, evt drupje water.
In mijn kleine oventje doe ik de cake op 180 graden op de hoogste plank voor ongeveer 45 min....
Hij is klaar als de cake droog is van binnen.

Eet Smakelijk!












Geen opmerkingen:

Een reactie posten