vrijdag 29 november 2013

De basis pannenkoek

Het is bijna zover.
Maandag ga ik naar de kamer van koophandel.
In mijn hoofd en being-my-perfect-me heb ik maandag een goedlopend bedrijf met inkomen/een website/ een visitekaartje/en een duurzaam bedrijfsplan, en zie ik er ook nog altijd goed verzorgd uit.

In werkelijkheid heb ik twee bedrijfsnamen, waarover ik aan het twijfelen ben, een website die nog net, maandag niet af is, geen visitekaartje, want nog aan het twijfelen over de naam, een ww uitkering die nog minder gaat uitbetalen, weer mijn oude air maxjes aan en vooral heel druk met de baby.
Baby moet snel naar de kresj zodat ik in ieder geval twee dagen in de week even alleen maar Anne kan zijn die bezig is met haar bedrijf en de daar bij komende passies en frustraties.

Beknopt idee bedrijfsplan:
Wat: Voedingsadviezen in de praktijk
Hoe: Coaching, lezingen en  workshops in geboortecentra, kinderdagverblijven en basisscholen.
Doelgroep: Zwangeren, ouders en opvoeders

Waarom: Wij als ouders en opvoeders zijn verplicht onze kinderen te voeden met gezonde onbewerkte en bewuste voeding. En ieder ouder die wil het beste voor zijn kind, maar niet iedere ouder heeft daar kennis van. De voedingsindustrie misleidt ons en daar is uiteindelijk de gezondheid van ons en van onze kinderen de dupe van.

Ik hoor soms, best vaak, eigenlijk heel vaak :
1. 'Nee hoor, wij hebben thuis nooit snoep' (maar wel wicky's, soepstengels, sultana's en knakworsten)
2. 'Nou kijk eens wat die en die naar binnen werkt worden ook allemaal 80!'(met medicijnen, rollater of insulinespuitjes`)
3. 'Het zal allemaal wel meevallen, want die of die stof is immers goedgekeurd door de EU' (Natuurlijk neem zelf ook nog een smurfenijsje)
4. 'Ik wil wel, maar heb geen tijd om vers te koken of bio boodschappen te doen'. (En ondertussen wel in level 114 van candy crush saga!)
5.' Ik heb geen geld om biologisch te eten.' (herkenbaar)


Ikzelf wil niet gezien worden als een extreme monstermoeder waarvan de kinderen helemaal verzuurd zijn geraakt omdat ze nooit mogen snoepen. Ik vind het belangrijker dat de basis goed is, verse, onbewerkte, liefst biologische producten bij ontbijt lunch, tussendoortjes en diner.
Veel groente en fruit, echte boter ipv margarine, koken zonder pakjes en zakjes, geen E-nummers.
Ook wat betreft snoepen kies ik bewust. Er mag best gesnoept worden. Het is toch niet tegen te houden.

Maar ik kwam laatst Nova ophalen bij een vriendinnetje en ik bespeurde daar een grote rol leverworst en daar ben ik nu al een week mee aan het worstelen, want hoe lekker Nova dat ook vind, hoe graag ik mijn rol als -alles mag moeder- wil ophouden; Ik vind zo'n leverworst dus echt heel erg. Niet eens omdat het vlees is van een varken, wel omdat het een niet biologisch levertje is met een ingredienten lijst waarvan ik die niet eens hoef te lezen om te weten welke E-nummers, suikers en gehydroliseerde spul daarin zit en dan heb ik nog niet eens gehad over wat er voor bende zit opgeslagen in die varkens levertjes.... Dus.
Ergens moet ik grenzen gaan trekken. Het wordt alleen zo een lange lijst....

Omdat ik zelf nog even doorborduur op het broodloze weekje, hier recept voor de basis pannenkoek:

Recept voor gezondere alternatieve pannenkoek, heel simpel en goedkoop.
Voor ongeveer 6-9 pannenkoeken.

3 biologische eieren
ongeveer 1 thee mok havermout
snufje zout
water ongeveer 1 thee mok

Alles blenden met staafmixer, paar minuutjes laten staan, en dan moet het beslag ongeveer yoghurt dikte zijn en dan aan de dunne kant. Bakken in kokosolie of roomboter in koekenpan
Nova eet ze met Notenpasta of Appelperen stroop. En manlief en ik gaan los op de pannenkoek, zoals met pompoenhumus en gourghettie en wortelelli.


Of met zuurkool en blokjesknolselderij... die was er lekker


                 Noor eet ze met roomkaas en vind ze ook mjummie


Je kan havermout ook vervangen door boekweitmeel of
quinoameel. Je kan ipv water amandelmelk gebruiken, of yoghurt, je kan kruiden toevoegen zoals italiaanse, of indiaase kruiden of kaneel. Je kan er kokos bij doen of pitten en noten of stukjes banaan, of rozijntjes, olijven en gedroogde tomaat...
Dus ga aan de slag en wees niet bang dat ze mislukken, er zit
altijd wel een variant bij in jouw straatje.


Dus. Eet smakelijk!













Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen