maandag 13 januari 2014

BURO BROCCOLI

Hieper de piep hoera!
Vanmorgen ben ik naar de kvk geweest en heb mijn bedrijf geregistreerd. Nu is het officieel en ga ik serieus een duurzaam bedrijf  opzetten in (orthomoleculaire) voedingsadviezen, coaching, workshops en lezingen. Het bedrijf heet BURO BROCCOLI. (Vuurwerk, gejuich, geklap!)


Als je iets wilt bereiken dan moet je heel goed luisteren naar de mensen die je voor zijn gegaan. Je hoeft het ei niet zelf uit te vinden (wiel bedoel ik natuurlijk) Maar het aller belangrijkste is om je eigen gevoel te volgen. Iedereen vindt namelijk wel iets anders, en ik vind Buro Broccoli een leuke geschikte bedrijfsnaam. Waarom? Omdat ik altijd broccoli in huis heb. Dat is een van de groentes die Noov en Noor lekker vinden. En broccoli is gezond. Daar kan je niet omheen. Het zit boordevol vitamine C, kalium, calcium, foliumzuur en magnesium. Maar vooral bekt het lekker als ik straks de telefoon opneem. 'Goedemiddag u spreekt met Anne Hopman van Buro Broccoli wat kan ik voor u betekenen?'

Webdomein en hosting is ook zojuist aangevraagd, dus vanavond kunnen we verder sleutelen aan de website. Ook mijn FB pagina zal worden gerestyled en visitekaartjes aangevraagd. En dan. Dan moet ik gaan ondernemen. In deze tijden van crisis.
 Het goede nieuws is dat mensen ook in de crisis moeten blijven eten. En dat mensen in crisis ook nog steeds willen afvallen. Gezond en bewust eten hoeft niet heel veel duurder te zijn dan ongezond. Ergens heft het zich elkaar namelijk op. En daarnaast is het natuurlijk gewoon heel belangrijk wat je in je lichaam stopt.
Ik zat laatst lekker in een grandcafe een munt thee te drinken en kreeg zo een heerlijk klein koekje erbij. En de persoon met wie ik was kreeg ook een koekje, maar die ging in mijn mondje, zo zonder na te denken. En binnen 20 minuten had ik vreselijke pijnlijke steken in mijn maag of lever ergens op die hoogte.  Vroeger zat ik op de kunstacademie en had ik die steken regelmatig. Zo erg dat ik soms met de taxi naar huis moest omdat ik zo een pijn had. Heel lang heb ik die steken niet ervaren, tot afgelopen december, toen ik flink aan de pepernoten en warme chocolademelkjes zat. Nu vermoed ik toch dat het of een E502 of E503 is of een emulgator. Ik heb de ingrediënten lijst bekeken en het was echt zo een lange lijst met allemaal onuitspreekbare ingrediënten. Altijd waakzaam en alert blijven voordat je wat in je mond stopt! Ook ik.
 En het erge van dat alles is dat het koekje bij het volgende theetje wel naar me bleef schreeuwen: "neem mij, eet mij". Dat heb ik niet gedaan, maar moest hem wel onder een servetje verstoppen om het te kunnen negeren.



En dan is er nog een keer hieper de piep hoera!
Mijn baby is nu een dreumes.
Afgelopen zaterdag was Noor jarig en werd ze 1 jaar.
En voor de gelegenheid had ik een taart gemaakt. Een heel lekkere yogi kwark taart zonder geraffineerde suikers. Die niet stijf wilde worden. Vorige keer had ik agar agar gebruikt en wilde hij ook al niet opstijven, dus deze keer dacht ik:' better safe dan sorry' gewoon gelatine gebruiken komt het helemaal goed. Regel 1 bij maken van taart volg een recept. Bij koken, smeersels, salades, dressings en zo kan je nog wel wat toevoegen of weg laten, bij bakken ben ik achter gekomen dat een recept volgen echt belangrijk is.
En op de een of andere reden lukt het me niet om een recept te volgen. Ik moet altijd net op het laatste moment toch even iets anders proberen.
Gelukkig zijn dreumesjes en kleuters niet zo kieskeurig wat de stijfheid van de kwarktaart betreft en vonden ze hem heerlijk.

Ingrediënten:
Bio Kwark
Bio slagroom
Bio Honing
Aardbei uit vriezer
 1 x gelatine

voor de bodem:
150 gram amandelen 
150 gram gewelde dadels
paar gewelde abrikozen

Voor de garnering kokosvlokken en kokosrasp

En dus geen recept :)
vooruit:
Alle ingrediënten voor de bodem fijn malen in de hak machine en dan op het bakpapier en zijkant plat drukken en heel even in de oven. Ongeveer 15 min op 180 graden.

Slagroom met honing stijfkloppen.
Aardbeien pureren en met kwark mengen
Gelatine gebruiken volgens recept op pakje.
En hier stopt mijn recept  en ging het mis. Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag.


Ik zou mezelf niet zijn als ik nog een taart had gemaakt. Een appeltaart. Ook zonder geraffineerde suiker. Geen recept. Wel gelukt. Regel 1 gaat niet altijd op. Gelukkig. En ook lekker gevonden door de kinderen en visite.



Recept havermout appeltaart:

1 kilo bio appels schillen en in kleine blokjes snijden. Schilletjes bewaren (mits bio appels)
Kaneel naar smaak
Beetje citroen sap
Twee flinke handen rozijnen

400 gram havermout pureren met staafmixer in hoge mengbeker zonder vocht
(dan wordt het soort bloem)

100 gram roomboter laten smelten (kokosvet kan ook)
3 grote eetlepels biologische honing
1 ei
snufje zout
Eerst ei kloppen, dan honing mee kloppen, dan boter toevoegen en beetje zout.
Havermoutbloem erbij.
Het deeg, dat kneedbaar moet zijn, over taartblik verdelen en de randjes ook mee pakken.
Hou ongeveer 1/3 van beslag over voor de bovenkant.
De kaneel appeltjes en rozijntjes erbij. 
En dan het overgebleven deeg verkruimelen over de bovenkant.
Ik heb de appeltaart ongeveer 50 min in mijn kleine oventje gezet, op 180 graden.
eet smakelijk!

oja, van de biologische schillen heb ik een appelschil, selderij, kiwi smoothie gemaakt.



1 opmerking:

  1. Ha Anne, interessant en fijn geschreven blog, ik ga je volgen. En leuk dat we collega's worden! Groet, Kirsten.

    BeantwoordenVerwijderen