woensdag 20 november 2013

Korstjes zijn ook brood

Brood. Wit, bruin, meergranen, volkoren, spelt, desem, gist, stok, turks, tijger.
Elke week opnieuw roep ik: "deze week gaan we broodloos".  En ik moet eerlijk toegeven dat als ik hier alleen zou wonen dat heel erg haalbaar is. Maar ik woon hier, gelukkig, niet alleen. En dus gaat het broodloze weekje niet altijd op.




Brood is makkelijk, en goed brood is lekker. Lekker is niet altijd 'gezond'.
Zelf merk ik dat als ik me te buiten ben gegaan aan brood (lees twee sneetjes), ik toch de onvermijdelijke dip krijg. Ik koop sowieso altijd kwalitatief goed brood (bio speltmeel met desem zonder andere toevoegingen dan zout en water) En als ik de dip niet in mn hoofd voel, dan wel in de portofuille, want een goed brood is gewoon duurder.

Brood dat voor €0,50- €0,99 in de supermarkt ligt is niet gezond. Dat is vulling geen voeding. Een hoopje bloem met een heleboel dubieuze toevoegingen.

Ook bij de bakker moet je opletten wat je koopt. Wit, bruin en meergranen komen eigenlijk op het zelfde neer, de basis is bij allemaal tarwemeel. Bruin en donker brood hebben een kleurstof zodat de consument denkt dat het gezonder is. Maar is dus eigenlijk allemaal net zo leeg brood als de witte variant.
Vraag naar volkoren brood als je gezond op weg wilt zijn, en dan liefst bio op basis van desem of evt gist dat minstens een nacht heeft kunnen rijzen. En als je dan nog bewuster brood wilt eten dan kies je voor spelt. Dit is dan het brood waar je dokter van zegt dat het gezond is....
Maar de dokter knows shit :)

Het probleem zit hem in de tarwe...

*Tarwe eten we de hele dag: muesli, beschuit, crackers, koekjes, ontbijtkoeken, pasta, toastjes, paneermeelkorstjes, brood en nog veel meer.
We krijgen dus dag in dag uit van af dat we 8 maanden zijn tarwe naar binnen geschoven. (Eet je korstjes op!) En mensen zeggen altijd heel wijs:' overal waar te voor staat is niet goed.' Nou we krijgen dus te veel tarwe naar binnen. En veel mensen zijn zonder dat ze het weten tarwe intollerant geworden. Hebben last van opgeblazen buiken, vaak verkouden, slecht immuum respons, hoofdpijn, exzeem en nog wel een paar.
*Tarwe is heel erg door gecultiveerd. Van het oorspronkelijke graan is niet veel meer over. Het is resistent geworden voor veel insecten en schimmels en wordt lekker plat gespoten met heel veel pesticiden.
*Tarwe heeft een heel hoge glykemische load. Dus als je tarwe eet zorg dan dat je het samen eet met vezels (volkoren dus) en eiwitten (bijv ei, huttekase, notenpasta). Een boterhammetje met appelstroop en glaasje jus d'orange is echt killing voor je suikerspiegel. En dus ook voor je hart en vaten (suikers zijn de nieuwe verzadigde vetten) en voor je slanke lijn.!

Voor meer en gedetailleerde informatie verwijs ik je naar het boek 'Broodbuik'.  Zelf kom ik maar met moeite door het 305 pagina's tellende geratel over tarwe. Heel erg knap dat een mens zo gedetailleerd over een onderwerp kan uitwijden. Daar kan ik echt een puntje aan zuigen. Ik sta wel achter wat deze man te zeggen heeft, dus toch een aanrader!

Brood eten zit zo in ons systeem gebakken, dat als we 'broodloos' willen, al gauw de vraag reist door wat we dat moeten vervangen.
Laat het los is mijn advies. Als je het wilt vervangen dan ben je opzoek naar een product dat lijkt op brood. Terwijl er genoeg variatie is op brood.
Kijk naar wat de mogelijkheden wel zijn:

Ontbijten kan je met:
-gebakken ei en zaden
-yoghurt of kwark met pitten en zaden of bij amaranth
-havermoutpap
-quinoapap


Wil je iets te smeren hebben met beleg?

-Rijstwafels
-roggebrood (let wel op de ingredienten lijst)
-In ekoplaza assortiment cracker zonder tarwe zoals kastanje crackers

Zelf maken:

-Havermout/boekweit/quinoa pannenkoeken/pizza
-Rijst/pompoen/havermout/quinoa/boekweit/banaan cake
-Crackers lijnzaad zonnebloempit
-Schijfje geroosterde knolselderij
-Zoete aardappel schijfjes

Havermoutpannekoek belegt met pizza ingredienten

Denk ook aan de restjes van vorige dag:                                            
-rijst/quina/boekweit met groente  en bij kip of ei

of

-couscous gemaakt van bloemkool
Couscous van bloemkool en linzen
-spagettie van courgette
-salade met peulvruchten

Met een beetje creativiteit en goede organisatie kan je dus lekker lunchen zonder brood.
In de praktijk werkt het bij mij zo dat ik op een moment dat ik tijd en zin heb een hele stapel havermout pannenkoeken bak waar gezin twee keer lunch van kan eten.
Als ik daarbij twee keer in de week restje van vorige dag eet, of bijvoorbeeld soep, en keer los ga op de rijstewafels dan blijven er nog maar twee brooddagen over.... En dan geniet ik er ook wel erg van....
De rest van de dag eet ik ook weinig tot geen tarwe producten, ik beperk mezelf tot max 1x pd tarwe product inc spelt.

De kinderen zijn dol op de pannenkoeken. 
Toch vind ik het soms wel moeilijk om mijn kleuter geen brood te geven als ze er naar vraagt. Bij haar moet ik niet aankomen met bloemkool couscous... 

Deze week gaan we weer broodloos.


X anne
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten