vrijdag 15 november 2013

Aziaten in bikini's


Wanneer je geen melk wil of mag drinken dan drink je soyamelk.
Tenminste, dat is de redenering van veel mensen. Melk moet immers vervangen worden door een product dat op melk lijkt. Zo zijn we hier opgevoed. 
Maar is soya dan wel een gezond alternatief?

Toen ik voor het eerst bekend werd met de nadelen van soya, dacht ik: 'Nee he? Niet weer zo een extremistische uitlating, alsof iedereen in china met borsten rondloopt. Van mijn tofu blijf je af!" Dat is alweer een jaartje of wat geleden en dus komt soyamelk, soyayoghurt, soyakaas of soyaroom er bij mij niet meer in. Voor tofu maak in een uitzondering.
Ik zal jullie in mijn woorden even uitleggen waarom ik anti-soya ben.

Ik heb net het een en ander opgezocht op het web en kwam een heleboel tegenstrijdige feiten tegen. 
Ik kan ook beginnen over fyto-oestrogenen, isoflavonoiden, aminozuren etc. Maar om de waarheid te zeggen, als ik dat zou doen dan zou dat alleen maar zijn om ook een beetje interessant te doen over feiten waar ik eigenlijk maar oppervlakkig verstand van heb. Doe ik dus niet. 
Wil je wel meer informatie weten dan moet je even kijken op deze webpagina tegen die wel alomvattend interessant doet : http://www.kokos-olie.nl/nieuwsbrieven/de-gevaren-van-soja

Heel simpel. Je hebt een soya boon. Bijvoorbeeld de Adukki boon. Of een Edamama. Dat is een puur product. Als je het gaat fermenteren, dat betekend eigenlijk dat goede bacterieen de schadelijke stofjes eruit halen zoals bijvoorbeeld de fytaten. En dan krijg je tempeh, of Miso, of soyasaus. 
Best ok, en gezond want veel essentiele eiwitten en andere vitamientjes. De Chinezen en Japanners eten dit al duizenden jaren, en chinezen hebben het best overleeft.
Om tofu, soyamelk of yoghurt te maken moet je weer een stapje verder in het proces. En we willen eigenlijk het liefst zo dicht bij mogelijk bij de natuur blijven. Je begrijpt dat soyaburgers en soyakroketten met allerlei e-nummertjes toevoegingen helemaal ver van het soyaplantje weg liggen en die kan je dus beter links laten liggen.
Kies sowieso altijd voor bio soya, met de GMO kan je beter safe dan sorry zijn.

Soya word vaak gebruikt in producten waar je geen soya in verwacht, als gehydroliseerd soya-eiwit bijvoorbeeld. Vaak in pakjes en poedertjes en kant en klaar pakketje in de supermarkt. Als je puur kookt, dan hoef je daar in ieder geval niet bang voor te zijn.

Kijk eens op je soyamelk pak wat er inzit. Ik heb als voorbeeld even de ingredienten lijst van Alpro soya geappeltje v't. :water, gepelde sojabonen (4%), fructose-glucosestroop, inuline, calciumcarbonaat, zuurteregelaar (monokaliumfosfaat), zeezout, aroma, stabilisator (gellan gom), aroma, vitaminen (riboflavine, B12, D2).  
AHA! En dat bedoel ik dus. Je wordt genept waar je bij staat. Fructose glucose shit, monokaliumfosfaat is code oranje, zout, gesynthetiseerde vitamines (anders zou het een stuk duurder soyaproductje zijn, en D2 neemt lichaam niet eens op) 

Dus lieve mensen, drink liever geen koemelk (andere blog), maar vervang het alsjeblieft ook niet door soyamelk. Als je eiwitten nodig hebt dan kan je die ook gewoon eten. (bijvoorbeeld ei, kip, vis, noten, hennepzaad, peulvruchten) En leer je kinderen gewoon water te drinken... of kokos water (andere blog)

Als je tofu echt vet lekker vind zoals ik (mmmmm met zelf gemaakte pindasaus, ook al zo een dubieuze peul (andere blog)) dan kan je dat heus wel een keertje eten. Zelf eet ik een keer in de twee weken tofu.

Vandaag had ik tempeh op het menu. Met knolselderij en zuurkool.
Over fermentatie gesproken. Een verrassend lekkere combi. 
Althans dat vonden in ieder geval 3 gezinsleden. (Me, mannie, and baby) 

Komt ie:

Knolselderij in dobbelsteentjes even stomen totdat het beetgaar is en daarna samen met de zuurkool gewokt in de kokosolie. 

Zuurkool naturel zelf gekruid met zoals ik ben: hatsieflastie kruidnageltje hier, nootmuskaatje daar, beetje paprika poeder en peterselie, peper en zout (gewoon gejodeerd zout, ik zou wel keltisch of hymalaya willen gaan maar ik moet op de eurootjes letten)
Tempeh in blokjes even aanbakken in kokosvet. Daarna scheutje vissaus (zonder de E-621), scheutje tamari, schepje tomatenpuree, piepklein beetje honing, en water om het geheel sausig te maken.

Na het maken van deze foto heb ik besloten dat mijn volgende cursus fotograferen van eten wordt,
want hier valt nog het een en ander bij te schaven :)

Compleet biologische maaltijd  voor nog geen €1,75 pp.!
Knolselderij   €0,99
Zuurkool       €0,99
Tempeh         €1,25
plus nog wat kruiden en sausjes ± €0,50

Blog on! Tot de volgende keer!

Anne

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen